طراحی پرتال های سازمانی

پورتال (Portal) به آن دسته از وب سایت ها اطلاق می شود که اغلب شامل وب سایت‌های سازمانی می‌باشد و هدف اطلاع رسانی یا درج خبر را ندارند، بلکه در آن ها انواع اطلاعات، سرویس های خدماتی آنلاین، سامانه های ارتباطی و اطلاع رسانی، مدیریت کاربران و هر آنچه که یک سازمان نیاز دارد تا خدمات فیزیکی خود را آنلاین کند برقرار شود. معادل فارسی کلمه Portal (پُرتال) واژه “درگاه” است همانطور که در اکثر وب سایت ها میبینیم برای معرفی خدمات آنلاین خود از واژه درگاه استفاده می‌کنند، که از واژه‌های معرفی شده در فرهنگ لغات می باشد. درگاه‌ها (پورتال) به نوعی وب سایت هایی با امکانات و فضا سازی های سازمانی‌تر هستند که کلیه فرآیندها، خدمات، مدیریت اطلاعات یک سازمان هنگامی که بر بستر آنلاین قرار می‌گیرد باید در قالب یک آن پیکربندی شود. با توجه به اهداف سازمان ها در سراسر دنیا ، تسریع و بهبود کیفیت انجام کارهای مربوطه در قالب پورتال سازمانی محقق می شود.

انواع پورتال های سازمانی

با توجه به رشد و توسعه فضای آنلاین در همه سازمانها، مفهوم دولت الکترونیک روز به روز بیشتردر حال پیشرفت می باشد که خود باعث گستردگی در موضوعات مختلف کاری خواهد بود از اینرو بر همین اساس شرکت راداکو انواع مختلفی از پرتال های سازمانی به شرح ذیل دسته بندی می نماید:

  • پورتال سازمانی بانک
  • پورتال سازمانی بیمه
  • پورتال سازمان های دولتی
  • پورتال سازمانی شرکت های خصوصی
  • پورتال سازمانی شهرداری ها
  • پورتال دانشگاه ها
  • پورتال مراکز خدماتی و اداری

داشتن یک پورتال سازمانی شاید به راحتی داشتن طراحی یک وب سایت نباشد، اکثر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) ها برای کاربرد های بسیار کوچک و در نهایت داشتن یک فروشگاه اینترنتی می باشند، مسلما یک سازمان برای داشتن یک پورتال سازمانی در اندازه سازمان خود باید تمام نیازمندی های خود را مشخص کند .

پورتال های سازمانی در مقایس بزرگتر، فنی تر و کاربردی تر قرار دارند و این بر جزئیات اجرایی و پیکربندی آن تاثیر بسزایی دارد برای همین برای داشتن یک پورتال سازمانی باید علاوه بر رویکرد سیستماتیک مدیریت پروژه به  ارائه راهکار در فرآیند های  مختلف سازمانی نیز اشراف کامل وجود داشته باشد.