مرکز داده و دیتاسنتر

مشاوره ، طراحی و اجرا مراکز داده

هر آنچه که شما جهت راه اندازی و ساخت اتاق سرور یا مراکز داده سازمان خود نیاز دارید، توسط شرکت راهکار داده پرداز کهن انجام خواهد شد. تیم مهندسین فنی این شرکت با داشتن فنی و تجربه کاری در زمینه طراحی دیتاسنتر با استانداردهای مورد نیاز سازمان، شما را یاری خواهد نمود.

شرکت راهکار داده پرداز کهن طراحی اتاق سرور را منطبق با استاندارد TIA-942 اجرا و پیاده سازی می کند. TIA-942 استانداردی است که توسط اتحادیه علمی و صنعتی ارتباطات از راه دور (TIA) در سال ۲۰۰۵ برای تعیین راهکارهای عملی برای طراحی و ساخت مراکز داده (Data center) ها و با توجه به سیستمهای کابل کشی و طراحی شبکه، ایجاد شده است. این استاندارد، در دستورالعملهای خود هر دو نوع رسانه فیبر نوری و کابلهای مسی را مد نظر قرار داده است. TIA-942 همچنین مرجعی تعیین کننده برای نیازمندی های خاص نواحی خصوصی و عمومی Data Center در مورد برنامه های کاربردی و دستورالعملهای اجرایی می باشد.

هدف مهم این استاندارد، تهیه نیازمندیها و راهنمایی های لازم برای طراحی و نصب Data Center است. جهت دانلود نسخه ترجمه نشده استاندارد TIA-942 کلیک کنید. توجه داشته باشید در ایران با توجه به حساسیت واحد های حراست ارگان ها و سازمان ها علاوه بر این استاندارد موارد دیگری نیز میبایست مد نظر قرار گیرد.

دیتاسنتر (Data Center) یا «مرکزِ داده» به مکانی گفته می‌شود که گروه عظیمی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه‌ با استفاده از امکانات زیرساختی و ارتباطی برای رایانش و میزبانی مجموعه‌ بزرگی از داده‌ها، گرد هم آمده‌ باشند. به بیان دیگر، دیتاسنتر محل استقرار تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری است که در کنار یکدیگر و بدون وقفه، امور مربوط به رایانش، ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها را انجام می‌دهند.

سطوح استاندارد های بین المللی دیتاسنتر، مرکز داده و اتاق سرور

  • مرکز داده بدون هیچ گونه افزونگی
  • مسیر تک گانه برای برق و کلیه سیستمها بدون اجزای افزونه
  • به صورت کلی از هر جز فقط یک عدد هم در مسیر و هم در خود اجزا

  • وجود اجزا افزونه ولی مسیر دسترسی واحد ،
  • سطح افزونگی (N+1) در اجزا
  • مسیر دو گانه برای برق و کلیه سیستمها 
  • به صورت کلی از هر جز دو عدد مستقل در اجرا
  • وجود  اجزا افزونه و مسیرهای جداگانه ( معمولا سه مسیر )
  • که دو مسیر همیشه فعال و مسیر دیگر برای انجام عملیات نگهداری
  • سطح افزونگی (N+1) با سه مسیر دسترسی در سیستم برق و شبکه و سرور
  • وجود اجزای افزونه و مسیر های جداگانه
  • حداقل ۳ مسیر همزمان زیر بار باشد
  • سطح افزونگی (۲ N +1)

انواع دیتاسنتر

دیتاسنترهای سازمانی (Enterprise Data Centers)

اکثر ما با دیتاسنترهای سازمانی آشنایی داریم. این نوع دیتاسنترها که توسط خود سازمان‌ها پیاده‌سازی و مدیریت می‌شوند، معمولا در محوطه فیزیکی و ساختمان اصلی سازمان ایجاد و میزبایی می‌شوند. هنوز هم برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای میزبانی داده‌های خود، این نوع دیتاسنترهای سنتی و پر هزینه را مورد استفاده قرار می‌دهند.

دیتاسنترهای مدیریت شده (Managed Services Providers Data Centers)

دیتاسنترهای مدیریت شده را می‌توان به عنوان اولین مدل برون‌سپاری(Outsource) دیتاسنترها معرفی نمود که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که از اسم آنها برمیاید، معمولا توسط یک کمپانی ثالث (سرویس دهنده) مدیریت می‌شوند، هر چند برخی از سرویس‌دهندگان، امکان مدیریت جزیی، یا تمام کارکردهای دیتاسنتر را برای مشتریان فراهم می‌کنند. شرکت‌ها و سازمان به جای صرف هزینه‌های سنگین برای تهیه تجهیزات و منابع زیرساختی، دیتاسنترهای مدیریت شده را از سرویس‌دهندگان اجاره می‌کنند.

دیتاسنترهای هم‌مکانی (Colocation Data Centers)

در ابتدا بسیاری از سازمان‌ها به برون‌سپاری دیتاسنتر خود ابراز تمایل می‌کردند، اما خواسته اصلی آنها این بود که کارکنان خود آن سازمان‌ها به جای کارکنان شرکت‌های سرویس دهنده، وظیفه نگهداری، مدیریت و کنترل کامل دیتاسنتر برون‌سپاری شده را برعهده بگیرند.